Írta: Mike Ágnes
A kisújszállási elkerülő megépítésére már évek óta várunk, átadására pedig 10 hónapja. A NIF reményei szerint nem kell tovább várnunk, júniusban birtokba vehetik az autósok az új útszakaszt. Az elkerülő átadásához pedig hosszú, rögös út vezetett.
Kisújszállás felé közeledve, mindkét irányból kisebb akadálypályával szembesülhetnek a városon gyorsan átutazni vágyók. Az elkerülő miatt épített ideiglenes szlalom pálya nem csak lassítja a forgalmat, de igen balesetveszélyes is (mint, ahogy azt az év eleji súlyos, emberéleteket követelő tömegbaleset is példázza). A forgalomban lévő, városba vezető 4-es főútra kanyarodva sokakban felmerül a kérdés, hogy mégis miért nem veheti használatba a forgalom a már elkészült utat.
A város már évek óta vár a kisújszállási elkerülő megépítésére, melynek átadására a mai napig nem került sor. Megpróbáltunk utánajárni és összefoglalni, mik is az okok, milyen stádiumban van jelenleg az átadás ügye.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közlekedési Operatív Programjában elnyert elkerülő út megépítésének támogatásáról 2008 szeptemberében született döntés, melynek keretében nettó 6,3 milliárd forintot ítéltek meg a projekt kivitelezésére. Az Európai Unió által 85%-ban finanszírozott projekt kivitelezése 2008 végén meg is kezdődött. Az út a majdani, Szolnok-Püspökladány közti 2x2 sávos, Kenderest és Kisújszállást elkerülő, mintegy 55 kilométeres autópálya szakasz 11 kilométeres részét képezné. Az elkerülő út megépítésének célja a városközponton áthaladó, átlagosan napi 15.000-es forgalom, a város környezeti terheltségének csökkentése és ahogyan a pályázati kiírásban is olvashatjuk, a „városi út menti gyalogos és kerékpáros forgalom megélhetőbbé tétele”. Az elkerülő megépítésének nem titkolt célja még többek közt a környéken előforduló, sokszor igen súlyos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentése.
Az útnak az eredeti tervek szerint 2010. augusztus végére kellett volna elkészülnie, de az útszakasz átvétele már harmadjára is csúszik: a 2010. decemberi dátum után 2011 áprilisára tervezték az átadást, ami sajnos még mindig nem történt meg. Az úton a forgalom a megrendelő, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) általi átvétel után kezdődhetne meg, ezt azonban a NIF az út nem megfelelő állapotára és minőségbeli hiányosságokra hivatkozva még nem tette meg.
A megrendelő (NIF) kifogásolta többek közt a szalagkorlát és az útpadka minőségét, balesetveszélyességét, valamint a vízelvezetés hiányosságaira, az (új) útburkolati jelek kopottságára és a felvezető földutak hiányos aszfaltozására hivatkozva nem vette át az elkészült elkerülőt.
Az átadás után az útszakasz kezelését ellátó Magyar Közút Nonprofit Zrt. pedig az útépítés során megrongált és még helyre nem állított utakat kifogásolta, feltételként szabta meg az építés során (többek közt anyagszállításra) használt utak, az építkezés megkezdése előtti állapotának visszaállítását.
A fent leírtakkal szemben áll a kivitelező, a PT Kisújszállás Konzorcium sajtóban megjelent véleménye. Több korábbi cikkben is olvashattuk, hogy a konzorcium nehezményezte, hogy az átvétel megtagadásának okairól csak a sajtón keresztül értesült, közvetlen, írásos felvilágosítást arról nem kapott. Februárban 8 pontban reagált a NIF kifogásaira, amiben többé-kevésbé cáfolta a hiányosságokat, illetve magyarázatot adott rájuk. A kivitelező szerint a szalagkorlátok elhelyezése a terveknek megfelelően történt, az ideiglenes útcsatlakozások a forgalomba helyezésig megszüntetésre kerülnek, a burkolat megtisztításáról a forgalomba helyezés időpontjának ismeretében gondoskodnak, az út padkáinak mérési eredménye megfelelő értéket mutatott, a surrantók (hídszerkezetek felszíni vízelvezetését szolgáló elem) és szegélyek esetében jelentkezett meghibásodások javítását a kivitelező a forgalomba helyezésig befejezi, a földutak csatlakozásai terv szerint készültek el, és a töltéseken még hiányzó korlátok a forgalomba helyezést megelőzően kerülnek végleges elhelyezésre.
Úgy tűnhet, hogy a sajtó ringjének két ellenséges sarkában lévő szereplőről szóló cikkek, vélemények és nyilatkozatok egymásnak ellentmondóak és sokszor kevés információt tartalmaznak. A téma pontosabb körüljárása érdekében szerettük volna megkérdezni a két fő érintettet. Először a kivitelezőnek, a PT Kisújszállás Konzorciumnak akartuk feltenni kérdéseinket, de sajnos nem találtunk interjúadásra felhatalmazott illetékest: a konzorciumtól a megrendelő felé irányítottak minket.
A NIF-fel telefonon vettük fel a kapcsolatot, ahol a felajánlották e-mailes interjú lehetőségét. A NIF készségesen együttműködött és igyekezett megválaszolni e-mailes kérdéseinket. A megrendelő az elkerülő szakasz balesetveszélyességére hivatkozva nem vette át az elkészült utat, ugyanis „a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. állami és európai uniós forrásokat kezel, így felelőtlenül nem járhat el” – magyarázta Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője. A hibákat tételesen felsorolták, amelyek között (ismételten) szerepelnek többek közt a szalagkorlátok hiányosságai, a már lekopott útburkolati jelek, a szennyezett, erősen sáros burkolat, a laza és balesetveszélyes padka, a surrantók hiányosságai, a sárrázók nem megfelelő kiépítése az útcsatlakozásoknál, valamint az utólagos tereprendezés és felesleges talaj elszállításának hiánya. A NIF reméli a hibajavítás mihamarabbi lezárását, így „az útszakaszt terveink szerint várhatóan június hónapban tudjuk átadni a forgalomnak”. A cég tájékoztatása szerint a nettó 6,3 milliárd forintos 85%-ban EU-s társfinanszírozású projektben „a csúszás nincs hatással a támogatás összegére”.